درباره انوع استانداردهای کلاه ایمنی بدانید
نوشته شده توسط : malih

طراحی براساس استاندارهای کلاه ایمنی

کاربرد کلاه ایمنی حفاظت سر است ، مواد مصرفی و استانداردهای کلاه ایمنی حائز اهمیت است . کلاه ایمنی از آهن ، فایبرگلاس و از سال 1950 به بعد پلاستیک سخت ساخته شده است . شکل اصلی کلاه ایمنی علاوه بر حفاظت سر به دلیل اینکه آب بر روی گردن فرد استفاده کننده نریزد به شکل نیم دایره است و دارای شیارهایی هست که جریان آب را هدایت می کنند .

در صورتی که می خواهید خرید بهتری داشته باشید باید میزان اطلاعات خود را درباره ی کلاه ایمنی و تجهیزات آن را بالا ببرید.
همچنین گاهی ابزار اضافی بر روی کلاه تعبیه می شود که بسته به نوع فعالیت هر شخص متفاوت است .

لبه های اضافی به عنوان سایبان

آیا می دانید تجهیزات هر کدام از انواع کالاه های ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ در این بخش از مقاله سعی کرده ایم که به بررسی تجهیزات مربوط به کلاه ایمنی بپردازیم. یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود این است که بدانیم انواع تجهیزات کلاه ایمنی چه کاربرد هایی دارد و چه کاربردی دارد. برای آزاد بودن دست در حین کار چراغ قوه بر روی کلاه ایمنی قرار گرفته است، یک تسمه یا کمربند برای اینکه کلاه از روی سر پایین نیفتد، آینه برای افزایش دید، پدهای نازک عایق برای گرم نگه داشتن سر در فضاهایی که سرما و یخ زیاد است، یک نوار سیلیکونی برای خاصیت نوردهی و شبرنگ بودن در فضاهای تاریک، همه و همه از استانداردهای کلاه ایمنی به شمار می آیند که فقط با کمی تحقیق در مورد کلاه ایمنی می توانید از نوع کاربرد آن و مفید بودن آن براساس مشاغل خود تصمیم بگیرید کدام نوع کلاه ایمنی را انتخاب کنید.

یکی از نکات مهم در خرید کلاه ایمنی این است که بدانید هر کدام از تجهیزات کلاه ایمنی به چه دلیل و چرا بر روی کلاه نصب شده است. در این شرایط است که می توانید کالای مورد نظرتان را خریداری کنید.

رنگ های کلاه های ایمنی

بسیاری از ما تصور می کنیم رعایت نکات ایمنی سبب کند شدن روند کاری ما می شود این در حالی ست که بسیاری از حوادث در محیط کار که جان کارکنان را در خطر می اندازد ناشی از رعایت نکردن نکات ایمنی است.رنگ هر کدام از انواع کلاه های ایمنی به دلیل خاصی است و مفاهیم متفاوتی دارد. آیا چرا رنگ کلاه های ایمنی با یکدیگر متفاوت است؟ لازم به ذکر است که در هر شرکت و کارگاهی بر اساس سمتی که هر کدام از کارکنان دارند رنگ کلاه شان نیز تفاوت می کند . ارگان های دولتی همچون نیروی دریایی آمریکا کلاه هایی به رنگ مخصوص خودشان را دارند . در کمپانی ها وشرکت های بزرگ که تعداد کارکنان زیاد است ممکن است کلیه کارکنان کلاه های یک رنگ مخصوص به آن شرکت را داشته باشند اما با این حال رنگ های کلی عبارتند از :

رنگ سفید که رایج ترین رنگ هست برای مدیران ، معماران ، مهندسان ، سوپروایزر و سرپرست است .

کلاه های ایمنی قهوه ای برای جوشکارها و افرادی که با درجه حرارت بالا سر و کار دارند استفاده می شود .

کلاه های سبز برای بازرسان ایمنی هستند اما گاهی برای کارکنان جدید هم استفاده می شوند .

کارگران  عمومی و رانندگان وسایلی همچون جرثقیل از کلاه های زرد استفاده می کنند .

نجارها ، مشاوران تخصصی از کلاه های آبی و نارنجی استفاده می کنند . رنگ نارنجی گاهی برای بازدید کنندگان ، افراد تازه کار و کارگران در جاده استفاده می شود .

برخی از شرکت ها نیز از کلاه های رنگ صورتی برای افرادی که کلاه خودشان را فراموش کرده اند استفاده می کنند .

انواع کلاه ایمنی

ماننده هر کدام از تجهیزات ایمنی کلاه ایمنی هم انواع مختلفی دارد. اما آیا می دانید که این نوع دسته بندی ها بر چه اساسی است؟ در این بخش از مقاله به بررسی این موضوع پرداخته ایم. کلاه ایمنی بر اساس معیار های مختلف به دسته های مختلفی تقسیم می شود. کلاه های ایمنی بر اساس نوع کاربردی که دارند نحوه محافظتشان از سر نیز تغییر خواهد کرد. به همین دلیل به این بخش پرداخته ایم. در نظر داشته باشید، همان قدر که داشتن کلاه ایمنی ضروری است ، انتخاب کلاه ایمنی مناسب نیز ضرورت دارد. جدا از توجه به استانداردهای کلاه ایمنی نکته ای که مهم تلقی می شود این است که کلاه ایمنی را برای چه کاربردی مورد استفاده قرار می دهید در ادامه به دسته بندی انواع کلاه های ایمنی اشاره خواهیم کرد :

کلاه های ایمنی به دو دسته نوع اول و دوم تقسیم می شوند :

نوع اول

این گروه برای محافظت از سر در قسمت بالای سر هستند که سر را از ضربه های ناشی از سقوط اجسامی همچون چکش و ... حفظ کنند . این نوع کلاه ها که به آنها وی شکل می گویند در جنس کوپر بیشترین فروش را دارند و محبوبترین هستند.

نوع دوم

این گروه از کلاه های ایمنی برای حفاظت نواحی جانبی و کناری سر هستند . به طور مثال ضربه هایی که در اثر برخورد با گوشه ستون یا تیر آهن به سر وارد می شود . در این گروه از کلاه ها از یک لایه فوم نازک و فضای خالی برای جلوگیری از آسیب به سر استفاده شده است.

لازم به ذکر است که کلاه های ایمنی براساس مشاغل نیز به چند دسته تقیسم می شوند: کلاه ایمنی مهندسی، کلاه ایمنی صنعتی، کلاه ایمنی ساختمانی و ....

شما می توانید با آگاهی از قیمت ها برای مثال قیمت کلاه ایمنی مهندسی و یا برای اقدام به خرید کلاه های ایمنی از جمله خرید کلاه ایمنی ساختمانی به وب سایت ایمن ترافیک کالا مراجعه کنید و با کارشناسان فروش آن در تماس باشید.

انواع کلاه ایمنی براساس جریان برق

براساس جریان برق و نوع محافظتشان از سر در این بخش به بررسی نوع دیگری از کلاه ایمنی پرداخته ایم. و در اینجا استانداردهای کلاه ایمنی مربوط به محافظت در برابر جریان برق نیز به سه دسته تقسیم می شوند :

کلاس ای (E) الکتریکال کلاس جی (G) جنرال یا عمومی کلاس سی C)) هدایت کننده جریان برق

کلاه های کلاس E

برای جلوگیری خطرات ناشی از ولتاژهای بالای برق طراحی شده اند و دارای خاصیت  دی الکتریک هستند که   تا 20000 ولت را محافظت می کنند . در کلاه های ایمنی کلاس E  ، این قابلیت محافظت تنها مخصوص سر هستند و برای سایر اندام مصرف کننده خاصیت محافظتی در برابر برق ندارند . این کلاه ها برای افرادی که با صنایع برق کار می کنند بسیار مناسب است و دارای فاکتورهای کلاه های کلاس G   نیز هستند زیرا ولتاژی را که حفاظت می کنند بیشتر از استاندارد کلاه های کلاس G  هست .

کلاه های کلاس G

برای حفاظت در مقابل ولتاژهای کمتر طراحی شده است .( ولتاژهایی تا 2200 ولت ) که این مدل هم مانند کلاس E  تنها برای حفاظت سر طراحی شده است و یکی از پرفروش ترین مدل های کلاه های ایمنی است .

کلاس C

این کلاه ها برای هدایت جریان برق طراحی نشده اند بلکه بیشتر نقش حفاظت کننده از سر را ایفا می کنند و خاصیت عبورهوا و تنفس سر را با استفاده از عناصری همچون آلومینیوم دارا هستند .

چگونه مدل کلاه خود را تشخیص دهید >

معمولا برچسب هایی داخل کلاه ها چسبانده می شوند که همان طور که در کادر قرمز درون عکس مشاهده می کنید مدل کلاه خود را می توانید از آن پیدا کنید . در صورتی که این برچسب بر روی کلاه شما نباشد احتمال اینکه شامل استاندارد نباشد بسیار زیاد است .

 




:: برچسب‌ها: کلاه ایمنی، کلاه ایمنی مهندسی، کلاه ایمنی صنعتی ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: