انواع مجسمه و المان شهری را بشناسید
نوشته شده توسط : malih

آشنایی با المان شهری

برای ساخت مجسمه و المان شهری و یا نماد شهری از ویژگی های درونی اشکال هندسی، کابل ها، پوترها، فریم ها، صفحات قائم و یا صفحات منحنی و ... استفاده می شود. به معنای بهتر می توان گفت برای ساخت المان شهری از هر چیزی که جنبه ی تزئینی داشته باشد استفاده می شود.

برای ساخت مجسمه و المان شهری و یا نماد شهری از ویژگی های درونی اشکال هندسی، کابل ها، پوترها، فریم ها، صفحات قائم و یا صفحات منحنی و ... استفاده می شود. به معنای بهتر می توان گفت برای ساخت المان شهری از هر چیزی که جنبه ی تزئینی داشته باشد استفاده می شود.

یکی از اهداف ساخت المان های شهری می تواند نشان دادن اتفاقی تاریخی و یا فرهنگ و رسوم آن شهر باشد حتی در مناسبت های مختلف نیز برای نشان دادن آن مناسبت در میادین اصلی شهر المان هایی را نصب می کنند برای نمونه هنگام فرا رسیدن دهه ی فجر و یا دفاع مقدس از المان های شهری دهه فجر و المان شهری دفاع مقدس در میادین شهر استفاده می کنند و در عید نوروز نیز از المان های شهری نوروزی مانند المان سفره هفت سین در میادین و بوستان های شهر استفاده می کنند.

انواع المان های شهری

تمامی المان های شهری که در میادین و بوستان های شهر ساخته می شوند در سه گروه اصلی قرار می گیرند که این سه گروه اصلی شامل: المان های نمایشی، المان های بیانی و المان های عملکردی می باشند. در ادامه شما را با هر یک از این انواع المان های شهری آشنا خواهیم کرد.

  • المان های نمایشی

از نام المان های نمایشی می توانید به خوبی این مفهوم را درک کنید که این دسته از المان ها تنها جنبه ی نمایشی دارند و آنگونه طراحی و ساخته نشده اند که بتوانند مفهوم و پیام خاصی را به مخاطبان خود انتقال دهند. تنها گروهی از مردم که هنرمندان می باشند می توانند با دیدن چنین المان هایی با آن ها ارتباط بصری برقرار کنند. در واقع می توان گفت این مسئله که تنها گروهی از مردم که همان هنرمندها هستند می توانند با المان های نمایشی ارتباط برقرار کنند یکی از ویژگی های المان های نمایشی است و نشان دهنده ی آن است که المان های نمایشی چقدر خاص و منحصر به فرد می باشند که تنها می توانند با هنرمندان و افرادی که بیشتر درگیر مسائل هنری می باشند ارتباط برقرار کنند.

  • المان های بیانی

باز هم با توجه به نام این نوع از المان ها می توانید متوجه شوید که المان های بیانی به دنبال بیان کردن و انتقال یک پیام به مخاطبین خود می باشند. پیامی که المان بیانی می خواهد آن را به مخاطبین خود منتقل کند می تواند واقعه ی تاریخی باشد که در محل آن المان اتفاق افتاده است، می تواند نشان دهنده ی فرهنگ و رسوم مردم آن منطقه باشد و ... . یکی از ویژگی های حائز اهمیت المان های بیانی این است که این نوع از المان ها توجه ی تمامی مردم را به خود جلب می کنند و نه فقط هنرمندان و باید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که تمامی مردم با نگاه کردن به آن ها پیام آن ها را به خوبی متوجه شوند و درک کند و بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. توجه داشته باشید مکانی که هر یک از این المان ها در آن قرار می گیرند نیز حائز اهمیت می باشد چرا که باید در میدان اصلی و نقطه ی مرکزی شهر باشد تا همه ی مردم بتوانند آن را ببینند و پیام آن را درک کنند.

  • المان های عملکردی

المان های عملکردی از المان های نمایشی و بیانی به طور کامل فاصله دارند چرا که نه قرار است چیزی را به مردم نمایش دهند و نه قرار است پیامی را به مردم انتقال دهند و درواقع المانی کاربردی برای مردم می باشند به گونه ای که مردم می توانند مدت زمانی را در آن ها استقرار پیدا کنند برای نمونه، ایستگاه های اتوبوس، مترو کیوسک های تلفن و دکه های روزنامه فروشی همه نوعی از المان های عملکردی به حساب می آیند.

آشنایی با مجسمه

اما چه چیزی در شهرهای بزرگ باعث می شود که در میان تمامی شلوغی های خیابان ها و پیاده روها کمی ذهن شهروندان از درگیری های روزمره و شلوغی های خیابان ها دور شود و به فکر فرو بروند تا از عوامل و عناصر آشفته به دور باشند؟

المان های شهری به مردم و مخاطبان خود کمک می کنند که تا مدت ها میدان های اصلی شهر را با المان های به کار رفته در آن ها به یاد بیاورند. درنتیجه کار تمامی المان های شهری دو این دو مرحله خلاصه می شود.

مجسمه های شهری نیز مانند المان های شهری دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی می باشند برای مثال مجسمه های شهری باعث می شوند فضای زیستی اجتماعی زیباتری در شهر داشته باشیم و علاوه بر این پس از مدتی به یک نماد و نشانه ی فرهنگی و هویتی آن شهر تبدیل می شوند.

بیان هنر، فرهنگ و تاریخ یک مرز و بوم در قالب مجسمه و المان های شهری تمامی آشفتگی های بصری فضاهای شهری برای شهروندان را از بین خواهد برد.

تفاوت بین مجسمه و المان شهری

اما تفاوت مجسمه با المان در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اصلی ترین و مهم ترین تفاوت بین مجسمه و المان در نوع برقراری ارتباط با هر یک از آن ها می باشد چرا که مجسمه ها به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که مخاطب تنها با یک نگاه خیلی سریع می تواند متوجه ی منظور آن بشود اما المان های شهری به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که ابتدا مخاطب را به خود جذب می کنند و سپس ذهن او را برای انتقال پیام خود به مخاطب درگیر می کنند.




:: برچسب‌ها: مجسمه شهری , المان شهری , مجسمه و المان های شهری ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: